Графіки рівномірного прямолінійного руху


Спортсмен, велосипед якого має спідометр, рухається по трасі (рис. 1). Швидкість руху, яку показує спідометр у будь-який момент часу, дорівнює 5 м/с . Як описати рух цього спортсмена і взагалі будь-якого тіла за допомогою графіків? Згадаємо, адже графіки руху тіл ви вивчали в курсі математиці 6 класу.
Будуємо графік залежності шляху від часу для рівномірного руху тіла
Рис.1

Побудуємо графік залежності шляху, що долає велосипедист (див. рис. 1), від часу спостереження — графік шляху.
Для побудови графіка виконаємо таки дії.
1. Заповнимо таблицю відповідних значень часу t руху спортсмена та шляху l, який він долає за цей час.
t, с
0
2
4
6
8
10
l, м
0
10
20
30
40
50

2. Проведемо дві взаємно перпендикулярних осі (рис.2).
Рис. 2                                         Рис. 3

3. Побудуємо точки з координатами: (0; 0), (2; 10), (4; 20), (6; 30), (8; 40), (10; 50).(рис.3)
4. З’єднаємо побудовані точки лінією (рис. 4). Отриманий відрізок прямої — графік шляху велосипедиста.
Рис.4

Велосипедист рухається рівномірно, тому шлях, який він долає, можна визначити за формулою l=5t — рівняння залежності шляху, який долає велосипедист, від часу спостереження.
У разі рівномірного руху графік шляху — це завжди відрізок прямої, нахиленої під певним кутом до вісі часу.
З'ясовуємо, про що можна дізнатися за графіком шляху
Графік шляху дає багато корисної інформації. За графіком шляху можна:
1) дізнатися про характер руху тіла;
2) визначити шлях, який долає тіло за певний інтервал часу;
3) визначити швидкість руху тіла;
4) порівняти швидкості руху тіл: чим більше швидкість руху тіла, тим більший кут між графіком шляху та віссю часу (рис. 5).
Рис.5
Задача. За графіком шляху, який подолало тіло за 4 години (рис. 6), дізнайтеся: 1) як рухалось тіло; 2) який шлях подолало тіло за першу годину; за наступні дві години; 3) якою була швидкість руху тіла на кожній ділянці.
Рис.6
Розв’язання
Із графіка бачимо, що весь шлях складається з трьох ділянок, на кожній з яких тіло рухалось рівномірно (графік шляху тіла — відрізки прямих).
Ділянка І. За графіком шлях, який подолало тіло за першу годину, дорівнює 20 км, тому швидкість руху тіла становила:
Ділянка II. За наступні 2 години тіло по долало шлях
Відповідно швидкість руху тіла дорівнювала:
Ділянка III. Останню годину шлях не змінювався, отже, тіло зупинилось:
 
Аналіз результатів. Із графіка бачимо, що ділянка І графіка складає з віссю часу більший кут, ніж ділянка II. Тому ділянка І відповідає більшій швидкості руху тіла. Результат є цілком реальним.

Будуємо графік швидкості рівномірного руху тіла
Повернемося до велосипедиста, який рухається рівномірно зі швидкістю v = 5 м/с (див. рис. 7). Побудуємо графік залежності швидкості його руху від часу спостереження — графік швидкості руху.
Для побудови графіка виконаємо таки дії.
1. Заповнимо таблицю відповідних моментів часу t руху спортсмена та швидкості руху v, яку він мав у ці моменти часу:
t, с
0
2
4
6
8
10
v , м/с
5
5
5
5
5
5
Рис.7
2. Проведемо дві взаємно перпендикулярних осі (рис.7).
3. Побудуємо точки з координатами (0; 5), (2; 5), (4; 5), (6; 5), (8; 5), (10; 5).
4. З’єднаємо точки лінією. Отриманий відрізок прямої — графік швидкості руху велосипедиста.
У разі рівномірного руху графік швидкості руху тіла — відрізок прямої, паралельної осі часу.
З'ясовуємо, про що можна дізнатися за графіком швидкості руху тіла
Рис.8
Розглянемо графік швидкості руху деякого тіла (рис. 8, а) і дізнаємося про його рух якнайбільше.
1. Протягом інтервалу часу від 0 до 5 с і протягом інтервалу часу від 5 до 15 с тіло рухалось рівномірно, оскільки графік швидкості руху — відрізки прямих, які паралельні вісі часу.
2. Швидкість руху тіла протягом останніх 10 с спостереження більша, ніж протягом перших 5 с, оскільки друга ділянка графіка розташована вище від осі часу, ніж перша ділянка (рис. 8, б).
У даному випадку:
 — на інтервалі часу від 0 до 5 с;
 — на інтервалі часу від 5 до 15 с.
3. Можна визначити шлях який подолало тіло (згадайте: l=vt). Наприклад, за інтервал часу від 5 до 15 с тіло подолало шлях 90 м:
 

  ( блог знаходиться в розробці) шановні відвідувачі блогу матеріали зібрані тут для допомоги учням у вивченні фізики. Курс складається з чо...